Delad andraplats i Årets Miljöbyggnad

Projekt Nya Södertälje sjukhus har tilldelats andraplatsen i Årets Miljöbyggnad 2017. Den nya sjukhusbyggnaden har byggts under Locums ledning på uppdrag av vår ägare Stockholms läns landsting. Projektet ingår i den omfattande utvecklingen av Stockholms läns hälso- och sjukvård.

– Att arbeta med miljöfrågor är en viktig del i vårt arbete, särskilt vid om- och nybyggnation. Guldcertifieringen av sjukhuset var ett kvitto på att vi fokuserat på rätt saker och byggt ett hållbart sjukhus för framtidens hälso- och sjukvård. Det är glädjande att vårt hårda arbete med Södertälje sjukhus nu uppmärksammas, säger Paul Lindquist, styrelseordförande för Locum.

Utmärkelsen för Årets Miljöbyggnad 2017 har tagits fram av Sweden Green Building Council i syfte att premiera Sveriges mest framstående projekt inom hållbar samhällsbyggnad. Nya Södertälje sjukhus fanns med bland de tre finalisterna och kom på en mycket hedervärd delad andraplats tillsammans med projekt Greenhouse Augustenborg, flerbostadshus i Malmö. Vinnaren blev Universitetsbiblioteket i Karlstad.

– En resa i gott och lyhört samarbete mellan Locum, Södertälje sjukhus, entreprenören Skanska, BSK Arkitekter och övriga projekterande konsulter. Från första projekteringsmötet till färdigt sjukhus. Utnämningen visar att Locum fortsätter i rätt riktning i arbetet med att minska vår miljöpåverkan och att skapa hållbara, klimatneutrala fastigheter, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Ett hållbart sjukhus Ett av projektets mål har varit att bygga klimatsmart och miljömässigt hållbart hela vägen från ritbord till färdig sjukhusbyggnad. Att skapa hållbara vårdmiljöer som är i framkant avseende inomhusmiljö, patientsäkerhet och arbetsmiljö. Våren 2014 emitterade Stockholms läns landsting, som första landsting, en grön obligation. Byggprojektet Nya Södertälje sjukhus är ett framgångsrikt exempel på ett projekt som obligationen finansierar.

Under 2016 tilldelades den nya behandlingsbyggnaden certifieringen Miljöbyggnad totalbetyg Guld. Den slutgiltiga certifieringen får Locum när energiprestanda och inomhusmiljö i drift har följts upp under två år. Nya Södertälje sjukhus invigdes i mars 2017.

Kyla och värme hämtas ur marken
Sammanlagt har ca 20 000 meters energihål borrats inom sjukhusområdet. Ur borrhålen utvinns kyla och värme för att tillgodose delar av sjukhuset kyl- och värmebehov vilket är både kostnadseffektivt och skonsamt mot miljön.

Fakta om projektet

Byggherre: Locum Hyresgäst: Södertälje sjukhus Area: 22 000 kvadratmeter Samverkansentreprenör: Skanska Arkitekter: BSK arkitekter och Arkitema Architects Byggstart: Hösten 2014 Idrifttagande: Hösten 2017

Finalisterna i Årets Miljöbyggnad 2017

• Universitetsbibliotek (bibliotek, Karlstad)