Vårdpersonal tittar till en sängliggande patient

Ny geriatrisk vårdavdelning

Södertälje sjukhus ökar vårdkapaciteten och öppnar fler vårdplatser inom geriatriken. I början av 2019 ska den nya avdelningen med 14 platser öppna. Nu söker sjukhuset utvecklingsinriktade medarbetare.

- Sjukhusledningen ser sedan lång tid tillbaka den stora bristen på vårdplatser. Det är inte bra vare sig för arbetsmiljön eller för vårdkvaliteten. Därför har vi beslutat att utöka antalet geriatriska vårdplatser. Sjukhuset har dessutom fått ett utökat uppdrag inom geriatriken så vi drar gång arbetet direkt, säger Christophe Pedroletti.

Återkommande överbeläggningar och högt tryck på sjukhuset har lett till beslutet att öppna en ny geriatrisk avdelning i början av 2019.

- Visionen är att skapa en attraktiv vårdavdelning med moderna arbetssätt där det multiprofessionella teamet samarbetar med patienten som en del av teamet, säger verksamhetsområde Vårds chef Lena Kruse.

Uppdraget för den nya avdelningen är att sätta en tydlig förändringskultur med stöd i värderingar och ledargrund. Att arbeta med avdelningen i ständig utveckling, med alla medarbetares möjlighet att påverka förbättringar och processer.

- Jag hoppas att vi med den här tydliga inriktningen på att öppna en utvecklingsavdelning kan komma att locka nya medarbetare som ser möjligheten att vara en aktiv del av utvecklingen, säger Lena Kruse.