Det är i första hand varje vårdgivares ansvar att bemöta och besvara synpunkter och klagomål som kan uppstå i samband med vård och behandling. E-tjänsten Lämna synpunkter och klagomål gör det enkelt för dig som patient att digitalt lämna synpunkter och få svar direkt i sin inkorg på 1177.se.
Vårdgivaren tar i första hand emot och besvarar klagomål från patienter och närstående.
Patientnämnden hjälper och stöder patienter och närstående att föra fram klagomål och synpunkter.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.
Här kan du läsa mer om vilka anmälningsinstanser som finns eller vad som gäller vid kommunal vård.
Om du vill anmäla något som rör en annan person och önskar få ta del av handlingar, föra dennes talan samt läsa och lämna synpunkter så behöver du en fullmakt från den personen som ärendet berör. Fullmakt (pdf).
Vi vägleder dig i hur du kontaktar vården. Vi kan inte ge dig sjukvårdsrådgivning. Du kan vara anonym och vi har tystnadsplikt.
Ordninarie telefontider:
Du når oss på 08-123 247 00 helgfria tisdagar och torsdagar mellan klockan 13.00-15.00. Avvikande telefontider kan förekomma.
Öppettider under julhelgen:
Under perioden 20 december-13 januari är patientvägledningen stängd. Lite högre upp på denna hemsida finns information om hur du kommer i kontakt med vården.