Use Google translate to translate the web page. Södertälje Sjukhus takes no responsibility for the translations. Read more about Google Translate.
* To translate this page you need to accept the cookie policy first
Steriltekniska enheten Södertälje sjukhus

”Utan sterilen stannar sjukhuset”

Steriltekniska enheten är en av sjukhusets viktiga doldisar. Här steriliseras alla instrument som används på operation.

På steriltekniska enheten rengörs och steriliseras instrument från sjukhusets operationsavdelning, från olika avdelningar på sjukhuset och från vårdcentraler i Södertäljetrakten.

”Sterilen är sjukhusets hjärta”

– Sjukhuset skulle klara sig i cirka ett dygn utan sterilen, det beror såklart på vilka typer av operationer som utförs. Utan sterilen stannar sjukhusest, säger steriltekniker Mathilda Larsson.

– Ja, man kan verkligen säga att vi är sjukhusets hjärta, säger undersköterska Natalia Kaminska. 

Spårbarhetssystem visar vilket instrument som använts till vilken patient och vem som steriliserat det

– Vi har ett spårbarhetssystem som spårar allt som körs genom våra diskdesinfektorer och autoklaver. Vi ser vem hos oss som har ansvarat för instrumentets sterilisering. Vi kan också se vilken dag, under vilken operation och på vilken patient som ett instrument har använts, säger Nedal Mostagimzadeh, enhetschef för steriltekniska enheten. 

”Variation i vardagen”

Mathilda Larsson är utbildad steriltekniker, hon fick jobb direkt efter sin utbildning, först på Karolinska i Huddinge och sen här hos oss på Södertälje sjukhus.

– Jag tycker om att vi har olika stationer så att det blir variation i vardagen. Det är intressant att se vilka redskap som används till operationer. Det är mycket pyssel i arbetet som jag tycker är kul som att montera isär och ihop instrument och packa i packskynke, container eller påse, säger Mathilda.

Natalia Kaminska är utbildad undersköterska. Hon kom till sjukhuset för att hjälpa till att rengöra hjälmar och skyddsutrustning under pandemin. Natalia lärde sig sedan att sterilisera instrument och fick ett fast jobb på sterilen.

– Jag visste inget om sterilen från början, jag lärde mig hela processen och flödet här på plats. Det är ett jätteintressant jobb, man blir aldrig färdiglärd. Jag lär mig fortfarande nya saker efter tre år, säger Natalia. 

”Vi har en väldigt bra arbetsgrupp på Steriltekniska enheten”

– Vi hjälper varandra, det finns inga dumma frågor här. Här är alla snälla och man kan lita på sina kollegor. Vi har en väldigt bra arbetsgrupp på Steriltekniska enheten. Alla hjälpte mig när jag var ny, säger Natalia.

– Jag håller med, det är en fantastisk arbetsgrupp och en bra stämning, säger Mathilda

– Jag är stolt över att vi har en psykologisk trygghet i arbetsgruppen. Här kan man säga vad man tycker och tänker, säger Nedal.  

Mathilda Larsson, Nedal Mostagimzadeh och Natalia Kaminska.

Har du koll på instrumentens väg från en operation till nästa? 

  1. Instrumentet används under en operation.

  2. Körs i en smutsig hiss upp till sterilen.

  3. Flerdelade instrument demonteras och sköljs av eller borstas för att få bort blod och benrester. Mekanisk handdiskning.

  4. Placeras och kopplas upp i diskinsatser.

  5. En streckkod kopplas till instrumenten och maskinerna för spårbarhet.
    – Streckkoderna gör att vi kan se vilket instrument som varit på vilken operation och vilken patient det använts på, tid när det användes och vem som diskat och inspekterat instrumentet efter diskning och autoklavering, säger Mathilda.

  6. Diskas i diskdesinfektorer.
    Enheten har fyra diskdesinfektorer och två diskkabinetter.

  7. När disken är klar godkänns processen av medarbetarna i packrummet.
    Här kontrolleras det att disken uppnått ett A0-värde på 600. Det är en klassificering som betyder att disken har gått i 90°C i över en minut under desinfektionsfasen.

  8. Instrumenten synas och monteras. Instrumenten vårdas med instrumentolja.

  9. Instrumenten packas i container, packskynke eller papper/plastförpackning.

  10. Instrumenten körs i autoklaven. Autoklaven steriliserar instrumenten med en torr, mättad ånga som uppnår 134°C. Processen tar 1 timma 20 minuter. Autoklaven har samma tryck som i rymden.

  11. Efter autoklavering kontrolleras förpackningar och skyddsbarriärer för att se att allt ser helt och rent ut. Indikeringar finns på galler och containrar som indikerar att de har genomgått en autoklavprocess.

  12. Operationsinstrument läggs på lagerplatser i sterilförrådet.

  13. Instrument som tillhör avdelningar och vårdcentraler synas, scannas och packas i gula lådor och skickas till kunderna.

  14. Plock inför operation. I Orbit, som är ett planeringsprogram för operation, ser medarbetare på sterilen vilka instrument och till vilken sal instrument ska plockas. Medarbetare från operation kommer upp till sterilförrådet genom den rena hissen och hämtar färdiga vagnar med plockade instrument till specifika operationer.
     

På bilden högst upp: Mathilda Larsson, Nedal Mostagimzadeh och Natalia Kaminska.

 

På bilden högst upp: Songul jobbar med att märka upp instrument med streckkoder till spårbarhetssystemet inför rengörning.