Medarbetare i patientrum med utrustning bredvid sig.

Högflödesbehandling på Avdelning 10

På Avdelning 10 vårdas främst patienter med hjärt- och kärlsjukdomar. Här har medarbetarna arbetat intensivt under november månad för att kunna öppna upp en extra vårdplats med högflödesbehandling. Nu är det klart och man kan erbjuda sina patienter en bekvämare form av behandling vid andningssvikt, så som lunginflammation, hjärtsvikt och även covid-19.

Den nya vårdplatsen för högflöde öppnas delvis för att spridningen av covid-19 återigen ökar i samhället och denna typ av behandling, om den sätts in i tid, minskar risken för att patienter ska behöva intensivvård. Men kriterierna för att få högflödesvård på Avdelning 10 är inte begränsade till pandemin. Den kan nu erbjudas vissa patienter med andningssvikt.

- Vi kommer inte behandla patienter som är blödningsbenägna eller motoriskt oroliga. Annars kan vi ge den här behandlingen oavsett sjukdom, med förutsättning att de behöver andningshjälp, berättar Elin Ekstrand, sjuksköterska och utbildare i högflödesvård på Södertälje sjukhus. Det är en form av vård som innebär att man får varm och fuktig luft med mer syrgas genom en näsgrimma för att kunna andas bättre.

Med högflödesbehandling kan patienten inhalera medicin, äta, dricka och gå på toaletten som vanligt. Hur länge en patient behandlas med högflöde beror på behovet men det vanligaste är 12-24 timmar. Man ska se en tydlig effekt av behandlingen inom 30-60 minuter.

- Det är inget farligt att ligga med högflöde, man kan till och med ta bort syrgasen och bara få vanlig luft, som är fuktig och tempererad upp till 37 grader. Det viktiga är att man sätter in behandlingen så fort som möjligt för att den ska hjälpa, säger Elin.

Förutom utbildning, som alla medarbetare nu fått, är det en hel del andra rutiner som behöver finnas på plats innan man öppnar upp en vårdplats som denna. Eftersom syrgasen innebär en högre brandrisk behöver brandsläckare och fläktar finnas på plats. Tydliga rutiner med säkerhetsregler för både medarbetare och patienter finns också framtagna.

- Nu ska det ska bli spännande att få behandla vår första patient, avslutar Elin.

Bildtext: Elin Ekstrand står i patientrummet på Avdelning 10 med utrustning för högflödesbehandling.