Lena Sunnermalm

Mitt i stormens öga från start

Efter två veckor på sin nya tjänst som chefläkare såg Lena Sunnermalm pandemikurvan gå spikrakt uppåt. Hon fortsatte att göra som hon alltid gör: ta en sak i taget med det viktigaste först och hålla många bollar i luften samtidigt.

- Tidvis har osäkerheten kring olika händelseförlopp varit stor, men jag har lång egen erfarenhet och har haft mycket kompetenta kollegor vid min sida. Jag har gjort mitt allra bästa och tycker att jag för det mesta klarat mitt uppdrag som chefläkare i den här unika situationen, säger hon.

Lena Sunnermalm kan nu börja summera och se tillbaka på ett händelserikt arbetsår utan tidigare motstycke i historien i modern tid. Hon sökte sig till sjukhusets chefläkartjänst på grund av sitt stora intresse och engagemang i säker vård och gott patientbemötande. Hon kom i februari förra året närmast från ett verksamhetschefsansvar på Södersjukhuset och hann få två veckors introduktion av Södertälje sjukhus innan pandemin fick fäste med full kraft.

- Jag började arbeta med covid-frågan ganska omgående efter att jag börjat och fick helt enkelt tänka att jag fick lära känna sjukhuset på vägen, vilket jag också gjort, berättar hon.

Lena har lång erfarenhet i bagaget, på såväl sjukhus- som regionnivå, något som hjälpt henne mycket under det senaste året. Att ge sig i kast med en helt okänd sjukdom som är helt oförutsägbar kräver sin kvinna.

- Jag har fortsatt att göra som jag brukar. Ta en sak i taget med det viktigaste först och hålla som man säger många bollar i luften samtidigt. Det har varit jätteviktigt att ha personer med olika kunskaper och erfarenheter runt mig hela tiden. Och framgång ligger i att vi alla hjälps åt och arbetar på toppen av vår kompetens, säger hon.

Att det finns många duktiga personer på sjukhuset och en fin team-känsla vill hon särskilt framhålla.

- Det har blivit extra tydligt i den här svåra situationen vi befunnit oss i. När det verkligen gäller och vi alla har behövt samarbeta har det också givit resultat.

Nu går vi in i tredje vågen inom loppet av ett år och Lena minns tydligt första tiden av den första vågen.

- När vi gick i stabsläge den 10 mars förra året hade vi redan börjat planera hur vi skulle ta hand om covid-patienter även om vi inte visste så mycket då om omfattningen. Vi hade en plan för att Avdelning 23 skulle bli först ut som covid-avdelning, fortsätter Lena.

Den allra första covid-patienten kom in den 13 mars och det blev därefter snabbt tydligt att en enda akutsomatisk avdelning inte skulle räcka. Flera avdelningar även inom geriatriken ställdes om och intensivvårdsplatserna behövde utökas i ett rasande tempo.

- Vi såg en mycket snabb utveckling fram till slutet av mars då vi hade totalt 28 covid-patienter. All-time-high blev det den 12 april, mitt i påsken. Då hade vi 84 konstaterat smittade inlagda på sjukhuset. Kurvan gick bokstavligen spikrakt upp och slog i taket, minns Lena.

Genom alla år Lena arbetat som läkare och chef har hon från tid till annan ställts inför svåra och helt nya situationer, t.ex. i samband med svåra patientfall med känslor av otillräcklighet och till och med rädsla för vad som ska hända. Det har varit gott om professionella utmaningar att lösa i stunden, något som hon tror kan ha varit ett stöd i den här pandemins oförutsägbarhet.

- Pandemin har ställt oss alla inför stora utmaningar. Jag minns särskilt vid påsk förra året hur vi stod inför en situation när vi var beroende av att få patienter överflyttade till högre vårdnivå på annat sjukhus. Känslan av att under loppet av några få dygn inte vara säker på hur olika skeenden skulle utvecklas…det var jobbigt, då kändes det i maggropen, säger Lena.

Hon känner en mycket stor sympati för patienter, närstående och medarbetare. En sak som har känts tungt är att närstående inte kunnat besöka svårt sjuka patienter. Och hur förtvivlade människor har varit av det.

- Jag kommer att bära med mig det avtrycket av förtvivlan resten av livet. Hur svårt det har varit att stå vid sidan av och se hur många patienter inte fått ha sin nära vid sin sida. Det är sorgligt.

Nu ser hon framåt och är glad över att det numera finns ytterligare en chefläkare i form av Charlotta Sävblom på plats för avlastning i många frågor. Och kanske kan Lena också unna sig lite ledig tid framöver; återhämtning som för hennes del varit en bristvara sedan pandemistart.

- Jag är bra på att koppla av och lata mig när jag väl är ledig, så jag ser fram emot att det ska finnas tid för det också, avslutar Lena Sunnermalm.