Två kvinnor framför Södertälje sjukhus huvudentré

Sjukhuset officiell deltagare i Beredskapsveckan 2024

”Rekommendationen är att hemberedskapen ska räcka i en vecka utan samhällets hjälp. Temat ”Sätt igång!” är en uppmaning till att öka din egen hemberedskap. Södertälje sjukhus vill bidra till att öka kunskapen om hemberedskap i samhället”

Beredskapsveckan är en temavecka och kommunikationsinsats under vecka 39 varje år. Veckan leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka motståndskraften hos invånarna. Temat för 2024 är ”Sätt i gång!” (msb.se).

Södertälje sjukhus deltar i Beredskapsveckan för att medarbetare och besökare ska få en ökad kunskap om hemberedskap. Förhoppningen är att kunskapen ska spridas vidare till familj och vänner.

– Rekommendationen är att hemberedskapen ska räcka i en vecka utan samhällets hjälp. Temat ”Sätt igång!” är en uppmaning till att öka din egen hemberedskap. Södertälje sjukhus är en officiell deltagare under MSB:s beredskapsvecka. Vi vill bidra till att öka kunskapen om hemberedskap i samhället, säger Malin Glantz, beredskapssamordnare på Södertälje sjukhus.

– Du som besöker sjukhuset under vecka 39 kommer att se att vi uppmärksammar beredskapsveckan med teman som kommunikation, tillgång till vatten, värme, mediciner och kontanter, säger Cecilia Nordgren, utbildnings- och övningssamordnare på säkerhets- och beredskapsavdelningen.

Har du själv förberett något hemma hos dig? Annars är det här ett bra tillfälle att sätta igång.