Jenny Söderberg undersköterska

Toppbetyg för mottagningen för multisjuka

En mottagning som fått toppbetyg av sina patienter i den senaste nationella patientenkäten är mottagningen för multisjuka på Södertälje sjukhus. Hit vänder sig patienter över 65 år som har flera svåra sjukdomar och ett stort behov av akutsjukvård. Den basala hemsjukvården sköts fortfarande av primärvården, men läkarkontakten sker på mottagningen för multisjuka.

Mottagningens patienter har svarat att de är 100 procent nöjda med både helhetsintryck och emotionellt stöd. Att mottagningen är så pass liten tror Jenny Söderberg, undersköterska, är en av anledningarna till att patienterna är så nöjda.

- Vi har en väldigt familjär stämning på mottagningen, berättar Jenny. Våra patienter har olika behov och därför skräddarsyr vi vården så att alla ska bli nöjda. Vi har också väldigt mycket samtal, med patienter och närstående, och en extremt bra tillgänglighet.

Jenny berättar också att samarbetet inom sjukhuset är något hon tycker är ett stort plus.

- Det är så roligt att se att alla gör sitt och samarbetar så bra. Jag tycker att vi har ett väldigt bra samarbete inom sjukhuset för att se till att det blir så bra som möjligt för patienterna. På mottagningen för multisjuka gör vi det lilla extra för våra patienter hela tiden. Vi känner våra patienter väldigt väl och vi är så glada för att de är nöjda med vården vi ger.

På bilden: Jenny Söderberg, undersköterska på mottagningen för multisjuka, Södertälje sjukhus.